8 Класс інформатика

12.03, 13.03 Тема: Величини логічного типу, операції над ними. Команди розгалудження.

       Ви вже вмієте використовувати висловлювання для запису умов. Про­сті висловлювання мовами програмування можна записати у вигляді ло­гічних виразів із використанням операцій порівняння.
       Результатом виконання операції порівняння значень двох величин є величина логічного типу, яка може набувати одного із двох значень: True або False. Для опису логічних величин у мові  програмування Free Pascal  використовують службове слово :boolean.
       Логічний тип отримав свою назву на честь ан­глійського математи­ка та логіка середини XIX ст., одного із за­сновників математич­ної логіки Джорджа Буля.
       Порівняння значень величин різних типів має певні особливості. Чис­лові величини порівнюються за правилами математики. Порівняння тек­стових величин мовою Free Pascal, у результаті якого отримано логічне значення True, продемонстровано виконується так:
'Алгоритм' <  'алгоритм'  — код великої літери А менший за код літери а; 'алгоритм'  >  'аго' — довжина першої величини більша за довжину другої;
 'алгоритм' <> 'alhoritm'
'алг' = 'алг' .
       Для логічних величин a = True, b = False результатом виконання операції а> b буде значення True, оскільки істинне значення True інтер­претується як 1, а хибне False — 0. Зрозуміло, що 1 > 0.

Які операції виконують над логічними величинами?

       Окрім операцій порівняння над логічними величинами в усіх мовах програмування для запису складених висловлювань використовують ло­гічні операції:
·         not (не) — заперечення;
·         and (і) — кон’юнкція;
·         or (або) — диз’юнкція (нестрога);
·         хог (виключне або) — диз’юнкція (строга).
       Результати виконання цих операцій над змінними А та В логічного типу, які набувають значень True (1) та False (0) наведені в таблиці іс­тинності.
А
В
not А
А and В
А or В
А xor В
1
1
0
1
1
0
1
0
0
0
1
1
0
1
1
0
1
1
0
0
1
0
0
0
       З таблиці істинності видно, що за допомогою логічної операції not змінюється значення логічної величини на протилежне. Результат операції and збігається з результатом множення значень 1 та 0 - є істинним лише за умови, що обидві величини А та В набувають значення True - істина.  Результат операції or буде хибним лише за умови, що величини А та В набувають значення False, та істинним в усіх інших випадках.
Наприклад, якщо А=5 і В=7, то значення логічного виразу (А<В) and (В=7) є True, тому за таблицею істинності результатом операції є значення True.             
       Щоб визначити значення складеного логічного виразу, який містить кілька логічних операцій, використовують таблицю істинності та враховують приорітет виконання операцій: у першу чергу виконується операція
 not, далі and, а в останню чергу or. Як і для числових виразів, для зміни порядку виконання  логічних операцій використовують дужки.
Як описати алгоритмічну структуру розгалуження мовами програмування?
       Прості та складені логічні вирази, значеннями яких є True або False, використовують в описі алгоритмічної структури розгалуження, за допо­могою якої виконавець алгоритму може вибрати один зі сценаріїв подаль­ших дій залежно від виконання певної умови.
      
Для опису алгоритмічної структури розгалуження мовою програмуван­ня, як і в середовищі Скретч,використовують оператор неповного розга­луження та оператор повного розгалуження.
Мова програмування
Опис
Free Pascal
if <логічний вираз>
then <команда>;
       Команда або блок команд в операторі неповного розгалуження буде ви­конуватися тільки у випадку, коли логічний вираз набуває значення True.
В операторі неповного розгалуження мовою програмування Free Pascal після службового слова then можна записати тільки одну команду або блок команд, які обмежені операторними дужками begin, end.
       Для запису оператора повного розгалуження додатково використову­ють службове слово else
Мова програмування
Опис
Free Pascal
if <логічний вираз>
then <команда 1>;
else <команда 2>;
       Якщо є потреба врахувати значення декількох логічних виразів, то використовують вкладені розгалуження.
Мова програмування
Опис
Free Pascal
if <логічний вираз 1> then <команда 1>
else if <логічний вираз 2> then <команда 2>
...
else if <логічний вираз n> then <команда n>
else <команда інакше>;
       В описаних вкладених розгалуженнях, якщо значення логічного ви­разу 1— True, то виконується команда 1 чи блок команд І. Якщо значення логічного виразу 1 — False  і значення логічного виразу 2  — True, то виконується команда 2 чи блок команд 2 і т.д. В іншому разі викону­ється команда інакше або блок команд інакше.

Домашнє завдання: Параграф 24, сторінка 157-159. 


19.03, 20.03 Тема: Складання та виконання алгоритмів з елементами управління.

  Продовжити опрацьовувати параграф 24, сторінка 160-167. Продивитися приклади виконання алгоритмів з елементами управління у програмному середовищі Lazarus, а також продвитися структуру алгоритму.


02.04, 03.04, 09.04 Тема: Алгоритми з повторенням для опрацювання величин.

Опрацювати праграф 25, сторінка 170-177, продивитися цикл із передумовою, особливості виконання циклів з повторенням у Lazarus. Продивитися приклади готових программ.

10.04, 16.04, 17.04 Тема: Графічне відображення данних засобами мови програмування.

Опрацювати праграф 27, сторінка 181-189, продивитися методи використання графічних данних у середовищі Lazarus. Продивитися алгоритми та приклади программ та функцій.

23.04, 24.04 Тема: Обчислення в електронних таблицях.

Опрацювати параграф 29, сторінка 194-204. Продивитися структуру обчислення в електронних таблицях, методи задання формул. Розглянути таблицю з обчислювальними функціями на 
с. 199.

30.04 Тема: Діаграми різних типів. Друкування електронної таблиці.

Опрацювати параграф 32, сторінка 209-218. Продивитися існуючі види діаграм. Методи їх створення у різних додатка програмного пакету Microsoft Office. Вивчити як побудувати діаграму у данних додатках. Як змінювати певні параметри та властивості діаграм. Продивитися приклади створення діаграм.

07.05, 08.05 Тема: Упорядкування та фільтрація данних у таблицях. Проміжні підсумки.

Опрацювати параграф 33, сторінка 221-231. Вивчити як  упорядковувати дані в таблиці. Продивитися приклади упорядкування та сортування даних у таблицях. Вивчити що таке фільтрація даних у таблиці та як нею користуватися. Продивитися за якими правилами створюють умови для розширенної фільтрації. Що таке проміжні підсумки та як ними користуватися.

14.05, 15.05 Тема: Розв'язування компетентністних задач.

Перебуваючи в інформаційному суспільстві, кожному з вас необхідно не лише орієнтуватись в океані інформації, а й організовувати своє життя таким чином, щоб при найменших витратах часу, сил і засобів отримувати від своєї діяльності найбільшу віддачу. Будемо цього вчитися, розв’язуючи практичні компетентнісні задачі.
Компетéнтність — проінформованість, обізнаність, авторитетність.
Компетентність у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.
Компетентність також визначається як набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Компетентнісні задачі з інформатики можна розглядати як  тип технологічних задач, для яких обов’язковим є застосування ІКТ, як  засобу розв’язування.  Під задачею розуміється система, обов‘язковими компонентами якої є опис технологічної ситуації з опорою на раніше  засвоєні технологічні знання чи особистий досвід учня, та  вимогу, тобто опис шуканого, обо‘язковими елементами якого виступають:
- запитання, спрямовані на виявлення вже сформованих чи набуття нових технологічних знань;
- завдання, що містять вимоги щодо виконання технологічних операцій.
Розв’язування компетентнісних задач зазвичай передбачає сім етапів діяльності учнів:
Ø    визначення, ідентифікація даних: учень  розуміє умову задачі, правильно  ідентифікує поняття, деталізує запитання, знаходить у тексті задачі відомості та дані, які задані в явному чи неявному вигляді;
Ø    пошук даних: учень формує стратегію розв’язування задачі,  планує свою роботу при виконанні завдання, добирає умову пошуку для розв’язування завдання,  співставляє результати пошуку із метою, здійснює  пошук  даних в Інтернеті);
Ø    управління: учень  структурує потрібні дані для пошуку розв’язку;
Ø    інтеграція: учень  порівнює і співставляє відомості із кількох джерел, виключає невідповідні та несуттєві відомості та вчасно зупиняє пошук.
Ø    оцінка: учень правильно шукає відомості у базі даних,  вибирає ресурси згідно з сформульованими чи запропонованими критеріями;
Ø    створення: учень  враховує особливості призначення підсумкового документа,  добирає середовища опрацювання даних, стисло і логічно грамотно викладає узагальнені дані,  обґрунтовує свої висновки;
Ø    передавання повідомлень:  учень у разі потреби архівує дані, адаптує повідомлення для конкретної аудиторії, створює підсумковий документ акуратно та презентабельно.

Домашнє завдання: Параграф 35, сторінка 235, Задача №1.


21.05, 22.05 Тема: Розв'язування компетентністних задач.

Домашнє завдання: Параграф 35, сторінка 235, Задача №2.


28.05 Тема: Повторення і систематизація вивченого за рік.

Повторити весь матеріал вивчений за рік.

Комментариев нет:

Отправить комментарий